lördag 17 december 2011

Tankens kraft

Tog till slut tag i problemet med min onda fot och fixade en tid hos en ortoped. Jag var rätt övertygad om att det är en stressfraktur jag har och när läkaren undersökt, klämt och känt på mina fötter var han inne på samma sak. Smärtan finns endast där vid belastning, dvs när jag sätter i foten vid löpning. Att hoppa på ett ben funkar inte heller. Annars har jag inga större problem, känner av det ibland utan att det gör ont. Det är alternativ träning som gäller tills skadan läkt. Kan ta många, många månader. Känner en lätt panikartad känsla komma krypande när jag inser vad det här kommer att innebära... Stockholm maraton är i fara! Likaså Göteborgsvarvet och andra tidiga lopp. Inget Indalsleden nästa år!!!! Nu gråter jag nästan…
Läkare remitterade mig till röntgen. Hoppas att jag kan få en tid rätt snart. Skulle vara skönt att få skadan konstaterad.

Vad händer nu?

Från och med nu är det tankens kraft som måste få råda – Inte låta hjärnan lura in mig i en negativ tankespiral. Jag ska bygga ett starkt pannben och planera för en vinter med alternativ träning. Simning? Annan vattenträning? Spinning? Styrketräning? Indoor Walking? Skidåkning?. Möjligheterna är oändliga och jag tänker inte låta mig nedslås. Men det här blir lättare sagt än gjort, det är ju löpningen som är kittet, som håller ihop mig.

Löpningen gör att jag mår bra i kroppen, att jag blir stark och pigg, att jag håller mig frisk och kry. Löpningen gör också underverk för mitt psyke. Inga lyckopiller i världen skulle kunna ge samma effekt som ett långt löppass. Problemen löser sig, saker faller på plats, jag ser saker på andra sätt, jag blir mer positiv. Ibland tänker jag på ingenting, kommer liksom in i ett meditativt tillstånd där benen bara går av sig själva och kilometer läggs till kilometer. Hur ska jag hitta ett sätt att ersätta det här de närmsta månaderna, kanske halvåret??

Tankens kraft är enorm! Du blir vad du tänker, du känner vad du tänker – i din tanke, som du faktiskt styr av egen fri vilja, finns lösningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar